Forum Wirtualny Koszalin Strona Główna


Wirtualny Koszalin
Odpowiedz do tematu
HISTORIA - Mieliśmy kiedyś wąskotorówkę.
akwabud
Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 02 Paź 2005
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

Na pierwszy "ogień" postanowiłem umieścić na forum Koszalina minireportaż z mojej wizyty na stacji PKP Wąsk. w Koszalinie. Zdjęcia już były prezentowane w internecie, na forum z branży modelarskiej i kolejowej.
Wszystkich Miłośników Kolei i Koszalina o słabym sercu proszę o nie przeglądanie tego fotoreportażu.
Zdjęcia pochodzą z lutego 2005.

Na bocznicy załadunkowej wagonów na transportery, pozostał jeden transporter:




Kilka metrów dalej na kolejnym torze pozostał jeszcze jeden:


I to jest praktycznie cały tabor na torach przy stacji.
Udajemy się teraz w kierunku lokomotywowni. Na wjeździe na teren lokomotywownii widać taki obrazek:



Tu widać tor wylotowy ze stacji Koszalin Wąsk. w kierunku Manowa.:


Tor na dalszej długości wygląda podobnie:



Obok toru wylotowego wjazd na teren szop, ale przed samą bramą mamy małą niespodziankę; wagon i coś jeszcze:





No i brama wjazdowa:


Naturalnie zamknięta, więc udamy się bokiem , wzdłuż torów prowadzących do dawnego terminala paliw; o nim kilka słów i kilka zdjęć poniżej.
A to widoki na plac wzdłuż torów ( zdjęcia przez siatkę ogrodzeniową; dziw ale jest cała ):






Jak widać tabor w stanie opłakanym; to nadaje się tylko na złom.
Za chwilę wrócimy na plac przy szopach, lecz teraz krótka wycieczka torami do terminala; to tylko kilka metrów i kilka fotek.
Tory jak widać zarośnięte; tor widoczny to normalny idący też do tego terminalu, wąski trochę poniżej; pod grubą warstwą traw i chaszczy:




Terminal był jeszcze czynny po zamknięciu kolejki dla ruchu osobowego.
Wożono stąd paliwo na lotnisko wojskowe do Zegrza Pomorskiego. Przeładunek odbywał się tutaj z cystern normalnotorowych na cysterny wąskotorowe:




Dobra wracajmy do lokomotywowni.
Oto co zastałem wchodząc na jej teren:
Lokomotywy:







Pługi:


Wagony; ciężko nawet powiedzieć które to były motorowe, a które doczepne:







Drugi dzień zdjęć: zaczniemy wycieczkę od budynku dworca, byłego dworca - w tej chwili są tam mieszkania. Jak się nie mylę pracowników PKP.




Widok na tory od strony dworca:

To są pozostałości od wciągarki wagonów na transportery:

Trochę dalej przy tym samym torze rampa do załadunków transporterów i przy niej jeden z dwóch transporterów ocalałych na tej stacji:

Idąc wzdłuż torowiska musimy uważać, gdyż po niektórych urządzeniach pozostały tylko takie pamiątki:


Wchodzimy na teren lokomotywowni. Na pierwszm planie, przy drodze wiazdowej widzimy szczątki wagonu na pozostałości z obrotnicy:





Przy obrotnicy widać takie oto pozostałości:


W głębi toru znajdziemy takie oto wagony:



Na torach stoją też szczątki osobówek:




Zajrzymy teraz do szopy. W pierszej hali na jednym torze pustki:

Za to na drugim:



W drugiej hali na obu stanowiskach znajdują się:





W szopach więcej nic już nie stoi, przyjrzyjmy się jeszcze kilku pozycją na zewnątrz. Stan ich jest tragiczny, to praktycznie już złom:



Wnętrze jednego z pługów (drugi wygląda podobnie):

Lokomotywy na placu to też tylko skorupy, maszynerii brak:


Rzut oka na plac przed szopami:



Oraz na tor obok szopy:


Budynki nie wyglądają wcale lepiej, widać ślady pożaru:




W dniu dzisiejszym wracamy wzdłuż torów normalnej lini, widać ślady po rozebranych bocznicach normanotorowych prowadzących na place wąskotorówki.:






Stan torowiska wąskiego jest moim zdaniem dobry, jedynie co jest w stanie dość kiepskim to rozjazdy:




Na tym kończymy naszą wizytę na wąskotorówce. Przedstwiłem tu tylko część zdjęć z ponad 200 które powstały w czasie 3 wizyt na stacji oraz trasie wąskotorówki koszalińskiej. Trasa jest przejezdna na 100% na odcinku Koszalin-Kretomino. Nie stwierdziłem braku torów. Kilka fotek z trasy może zamieszczę w póżniejszym terminie. Przyjemnego oglądania.
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez akwabud dnia Sob 0:11, 04 Lut 2006, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
andre3b
Moderator
Moderator


Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: KOSZALIN/Na Skarpie

Ale pojechałeśSmile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Rainier
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 04 Paź 2005
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pomorze

Obraz nędzy i rozpaszy....

Ale podobno są jakieś plany renowacji. Ale sprawa chyba ucichła. PKP ponoć chciało nawet przekazać ją miastu. Problem był w tym, że linia w większości nie leży na ternie Koszalina. A gminy nie są zainteresowane. Moga by to być kolejna (jedna z niewielu) atrakcja turystyczna regionu koszalińskiego, przynajmniej w lecie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
rafał
User
User


Dołączył: 02 Paź 2005
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

O czym tu pisać, stan tragiczny, teraz to po ilości kaski jaką trzeba by wydać, widać od razu że o wąskotorówce możemy zapomnieć, chyba że znajdzie się jakiś bogaty wujek gotowy dla idei wznowić kursowanie, bo przy tej ilości różnego rodzaju busów, to traktowanie wąskotorówki jako coś innego aniżeli atrakcji wakacyjnej nie ma sensu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
akwabud
Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 02 Paź 2005
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

Tylko dla atrakcji turystycznej - nie ma szans - nie opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Istnieje inna możliwość - przewozy towarowe: np. dla tartaków, składów budowlanych, składów opału itp. firm. Uruchomienie takich składów było by tańsze od ruchu pasażerskiego. Wystarczy tylko lokomotywa i transportery do przewozu wagonów normalnotorowych. Docelowo przyszły zarządca (właściciel) kolejki powinien dążyć do rozbudowy lini do Bobolic ( jeszcze szczątkowo istnieje ), do Białogardu ( co nie co się jeszcze w terenie ostało ), oraz spróbować odbudować rozebrany przez naszych "czerwonoarmijnych braci" w 1945-46 r odcinek do Polanowa. Można też wrócić do koncepcji wydłużenia lini do Mielna ( koncepcja powstała przy pierwszym planie zabudowy placu papieskiego, linia miała przebiegać przez os. Pólnoc , os. Unii Europejskiej, Jamno, wzdłuż jeziora do Mielna.) Ale jedynie postawienie na przewozy towarowe daje możliwość samofinansowania się lini. Można też spróbować wprowadzić tanie szynobusy (na roztaw 1000 mm) jako lini podmiejskiej - wtedy też zarządca wraz z miastem powinni spróbować utworzyć linie dookoła Koszalina np. odc. istniejący Koszalin wąsk.- Kretomino - Bonin wydłużyć do Lubiatowa - Dzierżęcina - Zagórzyna - Rokosowo a w drugą stronę od Koszalin wąsk. do os. Morskie - os. Uni Europejskiej - Jamno - Skwierzynka - Przylesie - Kętrzyn - Sianów. Koszt nie powinien być duży - większość terenu należy do miasta - a konstrukcja nasypów pod lekką kolej wąskotorową nie jest droga. Postawić odrazu na linie dwutorowe i szynobusy co 10-15 minut.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
naczelny.prezess
Moderator
Moderator


Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

Jasna cholera, czy w tym kraju wszystko można bezkarnie zdewastować nawet obiekty zabytkowe (jakim jest nasza "ciuchcia") Evil or Very Mad Tak właśnie administruje majątkiem PKP. A przeciez potencjalnie dochodową linię do Mielna też prawie w całosci zdewastowano.
Koncepcja rozbudowy wąskotorówki do np oś Lubiatowo i też na Północ podoba mi się. Nie trzeba by towrzyć nowej firmy do obsługi linii. Przecież mogłoby to robić miejskie MZK po przeszkoleniu pracowników.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Rainier
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 04 Paź 2005
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pomorze

akwabud napisał:
Tylko dla atrakcji turystycznej - nie ma szans - nie opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Istnieje inna możliwość - przewozy towarowe: np. dla tartaków, składów budowlanych, składów opału itp. firm. Uruchomienie takich składów było by tańsze od ruchu pasażerskiego. Wystarczy tylko lokomotywa i transportery do przewozu wagonów normalnotorowych. Docelowo przyszły zarządca (właściciel) kolejki powinien dążyć do rozbudowy lini do Bobolic ( jeszcze szczątkowo istnieje ), do Białogardu ( co nie co się jeszcze w terenie ostało ), oraz spróbować odbudować rozebrany przez naszych "czerwonoarmijnych braci" w 1945-46 r odcinek do Polanowa. Można też wrócić do koncepcji wydłużenia lini do Mielna ( koncepcja powstała przy pierwszym planie zabudowy placu papieskiego, linia miała przebiegać przez os. Pólnoc , os. Unii Europejskiej, Jamno, wzdłuż jeziora do Mielna.) Ale jedynie postawienie na przewozy towarowe daje możliwość samofinansowania się lini. Można też spróbować wprowadzić tanie szynobusy (na roztaw 1000 mm) jako lini podmiejskiej - wtedy też zarządca wraz z miastem powinni spróbować utworzyć linie dookoła Koszalina np. odc. istniejący Koszalin wąsk.- Kretomino - Bonin wydłużyć do Lubiatowa - Dzierżęcina - Zagórzyna - Rokosowo a w drugą stronę od Koszalin wąsk. do os. Morskie - os. Uni Europejskiej - Jamno - Skwierzynka - Przylesie - Kętrzyn - Sianów. Koszt nie powinien być duży - większość terenu należy do miasta - a konstrukcja nasypów pod lekką kolej wąskotorową nie jest droga. Postawić odrazu na linie dwutorowe i szynobusy co 10-15 minut.


Pomysł świetny, ale od razu nasuwa mi się koncepcja (od)budowy sieci tramwajowej. W Kielcach chcą zbudować od zera takową. Zresztą po kilku latach posuchy wraca moda na rozwój transportu proekologicznego. Praktycznie każde miasto w Polsce chce rozwijać swoją sieć tramwajową lub trolejbusową. Zawsze można sięgnąć po środki UE.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gaga
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Wrz 2005
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Te tramwajeraczej bylyby nierentowne w Koszalinie. No chyba, ze pozbylibysmy sie autobusow. Poza tym patrzac na nowa Zwyciestwa street jakos nie widze tam tramwajow. To dopiero bylby mlyn.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
akwabud
Stały Bywalec
Stały Bywalec


Dołączył: 02 Paź 2005
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

Sieć tramwajowa w Koszalinie nie była by rentowna , ze względów na wysokie koszty budowy w centrum ( ciasno, brak miejsca na budowę wydzielonego pasa ruchu dla tramwajów ) . Z tych samych powodów w latach 30 ubiegłego wieku zlikwidowano właśnie tramwaje w mieście. Ponadto bierzmy zamiary na możliwości finansowe : taniej jest wybudować torowisko dla lekkich pojazdów szynowych spalinowych niż to samo torowisko z siecią elektryczną, stacjami przekażnikowymi i całą infrastrukturą zasilającą. Z elektryfikować się można w póżniejszym czasie - jak się trochę zarobi.
Czy administrować tym powinien MZK ? Mam pewne wątpliwości. MZK nastawione jest na likwidacje nierentownych połączeń, a niektóre linie były by dla siebie konkurencyjne (np. do Lubiatowa, na Rokosowo itp) Lepiej jakby to była firma konkurencyjna dla MZK.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr
User
User


Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

akwabud napisał:
Sieć tramwajowa w Koszalinie nie była by rentowna , ze względów na wysokie koszty budowy w centrum ( ciasno, brak miejsca na budowę wydzielonego pasa ruchu dla tramwajów ) . Z tych samych powodów w latach 30 ubiegłego wieku zlikwidowano właśnie tramwaje w mieście. Ponadto bierzmy zamiary na możliwości finansowe : taniej jest wybudować torowisko dla lekkich pojazdów szynowych spalinowych niż to samo torowisko z siecią elektryczną, stacjami przekażnikowymi i całą infrastrukturą zasilającą. Z elektryfikować się można w póżniejszym czasie - jak się trochę zarobi.
Czy administrować tym powinien MZK ? Mam pewne wątpliwości. MZK nastawione jest na likwidacje nierentownych połączeń, a niektóre linie były by dla siebie konkurencyjne (np. do Lubiatowa, na Rokosowo itp) Lepiej jakby to była firma konkurencyjna dla MZK.

Myśle że się mylisz,jeżeli miasto dostało by ta wąskotorówke,zabiegało by żeby nie było rzadnej konkurencji dla MZK.Ponieważ miastu by się to nie opłacało.W końcu MZK też należy do miasta.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Rainier
Bywalec
Bywalec


Dołączył: 04 Paź 2005
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pomorze

Ja uważam, że jest własnie dużo mejsca, żeby wybudowac tramwaje. Większość głównych ulic oddzielona jest pasem zieleni.

1 Linia mogła by biec od Cmentarza (pętla przy nowym Centrum Handlowym) - Gnieźnieńską - Krakusa i Wandy - Armii Krajowej - Monte Cassino - Władysława IV - Jana Pawła II - Śniadeckich - Oskara Lange czyli dzisiejsza linia nr 16.

2 linia odgałęzienie Władysława IV - Monte Cassino - Gwardii Ludowej - "Nowa Obwodnica" do Gnieźnieńskiej.

3. linia od Gnieźnieńskiej - 4 Marca - Traugutta - Orląt Lwowskich - Jana Pawła II.

3. linia do Mielna ale wylot Władysława IV.

Wikekszość tych ulic jest dwu pasmowa. i możnaby znaleźć miejsce na tramwaj.


Swoją drogą jakach instytucja z Warszawy jakieś 4 lata (bodaj w 2001 roku) temu przygowowała projekt uruchomienia sieci tramwajowej w Koszalinie. Niestety nigdy do niego nie dotarłem i bardzo tego żałuje. Może ktoś go widział?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gaga
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Wrz 2005
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Pytanie jedno mi sie nasuwa: po co???? Po kiego grzyba tramwaje w koszalinie? A jeszcze kosztem pasow zieleni to juz skandal maksymalny. Koszalin jest ladny min dzieki duzej ilosci zieleni. Marzy wam sie smierdzace, halasliwe, szaro - bure miasto?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr
User
User


Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

gaga napisał:
Pytanie jedno mi sie nasuwa: po co???? Po kiego grzyba tramwaje w koszalinie? A jeszcze kosztem pasow zieleni to juz skandal maksymalny. Koszalin jest ladny min dzieki duzej ilosci zieleni. Marzy wam sie smierdzace, halasliwe, szaro - bure miasto?

Sory ale jesteś w błędzie.Tramwaje są czyste,nie wydzielają spalin,nie są śmierdzące.Sory ale ja widze tramwaje po ulicach swojego miasta lub trolejbusy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
andre3b
Moderator
Moderator


Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: KOSZALIN/Na Skarpie

O czym Wy w ogóle mówicie? Jak kiedyś zaproponowałem, żeby Koszlin z Mielnem połączyć kolejka gondolową, która byłaby niewiarygodną atrakcją turystyczną i przyciągnełaby do naszego miasta dziesiątki tysięcy turystów z Mielna( bo kto by zrezygnował z kikudziesięcio minutowej podróży wysoko nad Jamnem z pieknymi widokami) to wszyscy mnie wyśmiali, a teraz ciągniecie jakiś wątek S-F o tramwajach i wywiązała sie całkiem poważna dyskusja. Pytam! Co zmieniłoby sie w K-linie na lepsze po uruchomieniu tramwajów? Po co wydawać tak niewiarygodnie ogromne pieniądze? Czy widzieliście tramwaje w Paryżu, Nowym Jorku, Londynie, Berlinie Zachodnim itp?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
gaga
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Wrz 2005
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

andre3b napisał:
O czym Wy w ogóle mówicie? Jak kiedyś zaproponowałem, żeby Koszlin z Mielnem połączyć kolejka gondolową, która byłaby niewiarygodną atrakcją turystyczną i przyciągnełaby do naszego miasta dziesiątki tysięcy turystów z Mielna( bo kto by zrezygnował z kikudziesięcio minutowej podróży wysoko nad Jamnem z pieknymi widokami) to wszyscy mnie wyśmiali, a teraz ciągniecie jakiś wątek S-F o tramwajach i wywiązała sie całkiem poważna dyskusja. Pytam! Co zmieniłoby sie w K-linie na lepsze po uruchomieniu tramwajów? Po co wydawać tak niewiarygodnie ogromne pieniądze? Czy widzieliście tramwaje w Paryżu, Nowym Jorku, Londynie, Berlinie Zachodnim itp?



Ja akurat jestem przeciwna tramwajom, ale piszesz to w takim tonie, jakby pomysly i poglądy andre3b byly jedynymi slusznymi, a pozostale nie warte dyskusji. Wyluzuj.

Zas co do wymienionych miast- tramwajow moze i nie maja, ale maja inne wynalazki typu metro, s-bahny, u-bahny itp. Tak czy siak nie ma co porownywac. Koszalin, to wielkoscia jedna dzielnica tychze. Poza jednym malym fragmentem miasta nie odczuwam braku srodkow komunikacji miejskiej i nadal nie widze powodu, dla ktorego tramwaje mialyby zaistniec w takiej nieduzej miescinie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
HISTORIA - Mieliśmy kiedyś wąskotorówkę.
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 2  

  
  
 Odpowiedz do tematu